10 Mayıs 2008 Cumartesi

Mavi Jeans




Mavi jeans'in ilk reklamı dün gibi akılımda. O dönem için gercekten gurur verici sözler sözler söyleniyordu. Millet olarak kendi geri kalmıslığımıza cok taktıgımız için bir türk markasının Amerika'da fabrika kapatırmısı gurur verici bir tabloydu. Peki bunca zaman içerisinde ne değiştiki türk tüketicisi bu markadan bu kadar soğudu?

Büyük bir gökdelenin bilmem kaçıncı katında zengin patron dısarı bakarken yardımcısının içeri girdiği ve düşen satış rakamlarını gösterdiği bir reklamdı Mavi' nin türk tüketiciyle ilk buluşması. Yanlış hatırlamıyorsam '' Artık çok oluyoruz '' gibi bir slogan kullanmışlardı. Türk tüketicisi tekstil sektoründe her nekadar yabancı markaları tercih etsede yurdun bagrından koptuguna inanılan bu markanın ilk yıllarda rabet gördüğü bir gercek. Cola-Turca gibi biz türküz, türkün türk kolası olur gibisinden etnik bir milliyetçiliğe bürünmemeleride önemli bir etken. Tarz ve dizayn olarak rakipleri Levis'ten cok ta farkı olmayan kaliteli mallar üretmeleride tüketiceler tarafından benımsenmesinde önemli bir faktör. Peki ne olduda Mavi bu konuma geldi isterseniz bir tüketici gözunde bu markanın gidişine bir göz atalım.

İlk Mavi ismi duyuldugum ve reklamı gördüğümde gercekten cok heyecanlanmıştım. Mavi zaten kot ve benzeri ürünlere yakısan bir isimdi. Bunun yanı sıra taklitci bir gençlik olan türk gençliği için Amerika gibi örnek alınan bir ülkede bu kadar ilgi görmeside cok etkileyiciydi. Mazalarının yapısı, ürünleri, kalitesi Levis ile neredeyse aynıydı. Fiyat olarakta kelimenin tam anlamıyla Levis rakip bir konumlanma izlemeleri ilk yıllarda Mavi'nin önemli bir basarıya imza atmasına sebep oldu.

İlerleyen zaman içerisinde Mavi ne yaptıysa türk tüketiçilerini bu markadan soğuttu. Bunların basında ilk olarak ürünlerinin düşen kalitesi gösterilebilir. Cola-Turca da kullanılan türk ezgileri Mavi markasının yakasınada yapıstı. T-shirt'lerinde '' İstanbul '' gibi türkçe yazılar kullanmaya başladılar. Şu an düşünüyorumda hangi sivri zeka bir tüketici bu ürünü alırda istanbul sokaklarında almanyadan gelen bir turist gibi gezerki ( hele bu fiyatlara)? Bu olay kelimenın tam anlamıyla Bodrum'da Marmaris'te çarsıda dolaşan turistleri hatırlattı bana. Kullanılmaya başlanan türkçe yazılar tüketicinin gözünde Mavi'nin kalitesini düşmesine sebep oldugu bir gercek. Mavi firmasıda kendisini Levis ile eş değer, dünyanın bir cok yerinde satılan bir marka olarak göstermektense daha cok türk kimliğini vurgulamayı tercih etmeside büyük bir kayıptır. Her ne kadar yurdumun markası olarak baksamda ülkemin gençleri ( ben dahil ) türk markalarını yeteri derecede karizmaya sahip olmama gibi bir ön yargıyla yanaşıyoruz. Bu sebepten ötürü yabancı markalara olan talep cok daha fazladır. Mavi'nin ilerlediği bu nokta bu fiyatlarla gelicek için onlara cok büyük sorunlar yasatacagı bir gercektir.

Mavi'den bu kadar konustuktan sonra son reklamlarındanda bahsetmeden geçemiyeceğim. Hayatımda hiç bu kadar amaçsız bir reklam görmemiştim. Ünlü olsun diye Nejat İşler ile anlasıp o kadar para bayılmışlar anladımda reklamın içinde neden Mavi'nin reklamı yok onu anlayamadım bir türlü. Bir gelin koşarak gelirken suda yüzen bir adanın üstünde Nejat abimiz ekürisiyle düğünü hazırlamış bekliyorlar. Gelin atladıktan sonra ada derinlere doğru açılıyor ve mutlu son olarak Nejat abimizi ablam kapatıyor. Son olarak sloganda nejat abimizinin sesiyle: kafana göre.... mavi.... . Bu reklamı beyenen arkadaşlarım olduğunu duyduktan sonra inanın cok üzüldüm. Reklamı tekrar tekrar izledikten sonra bir tekstil ürününün öne cıktıgı tek sahne Nejat İşler'in kızı elinde gömlek ile çekmesi. Burdan bir sağlamlık havası çıkarsa çıkar yoksa reklamın geri kalan kısmında zaten oyuncu markanın önüne geçmiş durumda ( tabi reklamda Mavi adına bir öğeninde olmaması bir etken) . Kısacası Mavi bu son reklamıysa sadece Nejat abimize para kazandırmıs ve onun reklamını yapmıstır. Butun bir reklam boyunca ne bir kot ne bir t-shirt ön plandadır. Levis'in reklamlarını düşündükçe gerçekten cok yazık.

Mavi'nin reklamı:
http://www.mavijeans.com.tr/medya_reklam.asp?p=7a

4 yorum:

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Valla reklamı ilk izlediğimde "Ne bu Kusturica arağı" demiştim, sonra reklamın başında "Emir Kusturica'ya göre" diye bir ibare okudum ki tahminim reklamın yönetmeni Emir abimiz. Eğer durum buysa, Nejat İşler de kendine bir tanışıklık yapma hevesiyle reklamda rol almıştır diye tahmin ediyorum.

Dediğin gibi Mavi, ülkelerüstü bir marka, global bir marka olma vaadiyle yola çıktı, ama görünen o ki yolda fikir değiştirdi. Tabii bu noktada bu reklamlar yurtdışında yayınlanıyor mu, yoksa sadece Türk pazarına mı yönelik, onu bilmek lazım. Eğer kampanya yurtdışında da yayınlanacaksa, her şeyden önce şunu söyleyebilirim ki, Avrupa hadi neyse de Kusturica filmleri ABD'de iş yapmaz, çünkü ortalama Amerikalı bu konsepti anlamaz.

Aslında ben yazacaktım Umut bunu ya, elini çabuk tutmuşsun :) Neyse bilahare konuşuruz bu mevzuyu senle.

Umut Cengiz dedi ki...

Vala hocam ne zamandır aklımdaydı. Özellikle su reklamı gördükten sonra hayal kırıklığına uğradım. Yazmayı unutugum bir noktada ürün yelpazesinin git gide azalması. Gelicekte yeni bir Jimmy Key vakasıyla karsılasabiliriz ''İstanbul'' yazılı t-shirtlerin hitabettiği hedef kitlenin kucuk olduğunu düşünüyorum.

Umut Cengiz dedi ki...

buda İstanbul koleksiyonu :
http://www.mavijeans.com.tr/col_istanbul_k.asp

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Bunların Türkiye ve yabancı koleksiyonları farklı galiba. Uluslararası sitelerinde bu tişörtler yok.

http://www.mavi.com