4 Mart 2008 Salı

Garanti Bankası'nın Yeni Hedef Kitlesi



Uzun zamandır Garanti bankasının internette çoban cocuk adıyla adlandırılan reklamını şaşkınlıkla izlemekteyim. Takdir edersinizki reklam garanti bankasın tarzına uymayan bir yaklasım içinde hazırlanmış. 1995 yılında reklam hayatına sucu cocuk goruntusuyle atılan garanti bankası: '' bankacılıktan kazandıklarımızı gene bankacılığa yatıracağız '' , '' daha cok hizmet daha cok müsteri demek'' sözleriyle iddalı bir gitiş yapmıstı. Bu reklam hala müziğiyle, siyah beyaz görüntüsüyle akıllardadır. İlerleyen yıllar garantinin sucu çoçugunu buyutmus garanti bankası hedeflediği genç dinamik kitleye yönelik bir sürü reklam hazırlamıstır. Özellikle cep telefonu , anahtarlık , saat seklindeki kredi kartları ingilizce popüler şarkılarla süslenerek hedef kitlenin beyenisine sunulmustur. İnternet bankacılığı konusundaki son reklamları ise : '' yazık deilmi Carlos'a'' Dünya'nın en hızlı sol kanat defans oyuncusunu kullanarak dinamik bir reklam hazırlamışlardır.

Garanti'nin geçmiş reklamlarına göz attıktan sonra bir çoban çoçugunun keçileri otlatması ve arkadaki saz ezgilerini biraz yadırgadım. Simdiye kadar bu kadar basırılı reklamlar cıkarmıs olan garantinin elbet bir amacı vardı bu reklamı yayınlamakta diye düşündüm. Özellikle internette reklamı bulup bir iki gün izledikten sonra aklımdaki soruların çoğuna yanıt buldum. Reklamı izlemeyenler için kısa bir özet geçmek gerekirse: tarlada keçilerini otlatan kucuk bir coban, bir kayanın ustune tastan küçük bir ev yapar , arkasından bi anda yer yarılır ve içinden fabrikalar yollar kısaca modern bir sehir cıkar ortaya. Kösedeki evdeyse cocugun modern bir hali belirir ve ezik çobanımıza el sallar. Bunu ilk izleyen herkes sanırım garanti bankasının hedef kitlesini değiştirdimi sorusunu aklına getirir. Gercekci bakmak gerekirse genç ve dinamik müsteri kitlesi atmlerin önünde bir ''hanzo'' çoban görseler muhtemelen para cekme işlerini ertelerlerdi. Bilindiği gibi bu kesim hem kendini köylü kesimden koparmıs hemde arasına sert sınırlar koymustur. Bulundukları yasam alanına bu insanların girmesi halinde evlerini terk edecek konuma bile gelmişlerdir. İstanbul, Ankara, İzmir gibi şehirlerde kurulmaya baslayan diyer bütün kentten kısaca düşük gelirli kesimden uzak kucuk apartman sehirlerinin amacıda sanırım budur: özel güvenlik , sosyal statüsünü belli eden evler, kımsenin bu alana erişemiyeceği düşüncesi vs.

Garanti bankasınınbu reklamla bir cok müsterisini kaybediceği düşünülebilir. Belirlediği yeni hedef kitlesini bu kadar acık bir sekilde belli etmek , Ziraat yada Halk Bankası hedef kitlesini kendine çekip bu 2 gruptan bir sentez yapma düşüncesi intahardan baska bişey deyildir. Aynı zamanda yeni hedef kitlenin getiriside tartısılacak seviyededir. Gelir düzeyi dusuk 10 kişidense bir banka için cok zengin 1 kişi her zaman cok daha karlıdır, ne yazıkkı capitalist düzen bunu getirir.

Tüm bu düşünceler kafamda dolaşırken reklamın sonunu dikatli izlemediğimi farkettim. Ekran yeşil olduktan sonra ortaya cıkan yazı aslında bütün bu düşüncelerimin yanlış oldugunu gösterdi bana : Türkiye' nin en cok kredi veren bankası Garanti. Kısa bir beyin fırtınasından sonra Garanti bankasının hedef kitlesini deyiştirmediğini aslında diyer kitleleri kendi hedef kitlesine katma düşüncesi aklıma geldi. Reklamda acık bir şekilde gözümüze sokulan sey küçük cobanımızın o evde o cocugun yerinde olma istemiydi. Tıpkı gercek hayatta köyden kente gelen kesimin İstanbul'un Reyna yasamına özenmesi ama asla kabul edilmemesi gibi. Biraz abartılı yaklasamda gerçekci olarak bakınca genç dinamik olupta Reyna'da Akmerkez'de oturmak isteyen bir suru düşük gelirli genç dinamik kesim var. Bu kesim köylülüklerini buyuk bir ölçüde bırakmıs ama sadece gelir düzeylerinden ötürü bu yasam tarzına kabul edilmemişlerdir. İşte burda Garanti bankası bu insanları kendi hedef kitlesinin içerisine katma isteğini belirtmektedir. Size kredi verelim, aldıgınız krediyle yatırım yapın ev alın , iş kurun ve sizde bu yuksek kesimin içine girme sansı yakalayın demekten başka birsey değildir bence. Aslında bankamız Ziraat yada Halk bankasının müşterilerini almak deyil onlarını kendi müsteri tarzına çevirme düşüncesi içerisine girmiştir. Böylelikle hem kısıtlı olan zengin dinamik hedef kitlesini kaybetmiycek, hemde diğer bankaların hedef kitlesini kendi kitlesi tarzına çevirebilecektir. Arkada çorak arazinin içinde bir anda olusan sanayi fabrikaları ( ilk görünen fabrikalar ) ardından olusan modern sehir ve evler o küçük çocugu nasıl etkilediyse eminim simdiden alt gelir düzeyindeki gruplarıda etkilemiştir. Dinamıklık öyesi kaybolmasın diye çobanın küçük bir cocuk olmasıda başka bir unsurdur.

Düşüncelerimi toparlamak gerekirse Garant Bankasının su anda farklı kitleleri bir araya getirdiğini düşünmüyorum. Bence asıl amaçları diyer bankaların kilelerini kendi kitlelerine çevirmektir. Bu deyişim içerisine girmek isteyen cok geniş bir kitle oldugundan Garantinin müsteri sayısını artıracagını düşünmekteyim, tabi su an sahıp oldugu müşterilerin '' sonradan görme'' olarak değerlendirecekleri bu insanları ne kadar hazmedecekleride merak konusu.

3 yorum:

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Umut çok iyi bir nokta yakalamışsın bence. Garanti'nin gerçekten böyle bir amacı olabilir, çünkü bankacılık sektöründe önümüzdeki 10 sene içerisinde çok büyük değişimler yaşanacağı, sadece bir kaç bankanın ayakta kalacağı falan konuşuluyor, ve bu bankalar arasında Garanti'nin ismi geçmiyor. Her ne kadar geçen sene Türkiye'nin en karlı bankası olduysa da, Garanti'nin orta-uzun vadede pozisyonunu koruyabilmesi için böyle bir genişlemeye ihtiyacı olduğunu düşünebiliriz.

Maç 3-2 oldu bu arada. Neyse konsantrasyonumu kaybetmeden devam edeyim :) Bu şartlar altında strateji değişikliklerinin olması muhtemel. Bunların ne kadar ciddi olduğunu izleyip göreceğiz herhalde.

internetçi dedi ki...

Halkı, mağduru dinledik gibi yapıp hiç bir çözüm üretilmiyor. Halk parasını yatırıyor ya hizmet arka planda..

Beylikdüzü garanti bankası şubesinden şikayetçiyim. garantişikayet [16 Temmuz 2008]
Ben birçok bankaya para yatırdım, işlem yaptım.. İş bankası,Koç bank hatta Ziraat Bank bile garantiden daha hızlıydı. Benim gittiğim şubede ilkel bir durum vardı, biryerde numaraya göre düzgünce sıra beklenirken diğer yerde kafaya göre millet takılıyor. Orda görevli kadın (vadesiz hesap açma bölümündeki) bir işlemi yaparken başkalarınınkinede bakıyor ve tam saate baktım bir saat oldu sıra bende elinde kağıdımı tutuyor başlamadı, 1 saat oldu dedim şimdi buda yarım saat sürer dedim cevap vermedi aldım gittim kağıdımı. Ya normal birşey mi bu 1 saat hadi 50 dakka de normal mi bu kimseden tık çıkmıyor, millet koyun sürüsümü, kapatsınlar hesaplarını bu bankayla.. Birçok kişi ne yapacaksın şikayet edipte diyor, seni mi dinleyecekler kapatırsın hesabını diyorlar. Tamam zaten hesap açtırmaya gitmiştim, bu ilkel bankayla ilişkimiz başlamadan bitti. Milyonların yaşadığı Beylikdüzündeki ilkel Garanti Bankası şubesini ve orada oturan şişman esmer vaadesiz hesap açmakta görevli iş bilmez, hantal genç kadını kınıyorum: Böyle iş yapılmaz zaten bankanda senin gibi hantal. Garanti Hantal Bank.

Keşke oradakilere deseydim bu bankadan daha iyi bankalar var, üstelik çokta hızlılar diye..

Yahu para yatıracam hesap açıcaktım bütün işlerimi orda yapmayı düşünüyordum.. neden? ÇÜNKÜ REKLAMLERINI İYİ YAPMIŞLAR..

Senin para için çırpınıyor olman lazım nasıl bankasın sen? Banka mısın? Bankmısın, iki saat oturdum, bence saadece banksın, söylede parka koysunlar seni..
Yoksa suç sadece orada çalışan görevli kadındamıydı?
Yoksa oranın iyi bir banka olduğunu düşündüren reklamlardamıydı?
Yoksa beni oraya götüren ayaklarım mı suçlu?
Güzel reklamlardan etkilenen ben mi suçluyum?
Kim suçlu?
3 kuruşluk parasına bankada yapmadığı şekil kalmayan çaresiz halk mı suçlu?
Bu firmaların patronları mı suçlu yoksa?
Kanunlar mı suçlu?

KAVAKLI/BEYLİKDÜZÜ ŞUBE
Şube Kodu: 782

.............
http://www.sikayetvar.com/index.php?loc=categories&tree=&level=2&id=177&fno=180
http://www.sikayetim.com/module.php?cid=60&page_num=1&search=&extnum=#show
http://www.sanalbankamagdurlari.com/

Adsız dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.