16 Mart 2008 Pazar

Youtube'un Reklam Devrimi

Dünya çapında popüler görüntü paylaşma sitesi olan ve milyonlarca insanın kullandığı Youtube’nin reklam fiyatları televizyon reklamları için istenen fiyatların üstüne çıkmış durumda. Bunun başlıca sebebide kullanıcıların ilgi alanlarını kolayca görebilmekte yatıyor. Reklamcılar için en büyük sorun hedef kitlelere daha kolay ulaşmaktır. İşte tam bu noktada zekice hazırlanmış bir yöntemle her kullanıcı izlediği videoda bulunun öğelerden ilgi alanları ortaya cıkıyor ve ona göre bir reklam zinciri oluşturuluyor. Tam olarak sistem hayata geçirilememiş olsada gelecek için umut vaat etmekte. Örnek vermek gerekirse: arabalarla ilgili bir videonun yanında motor yaglarının reklamının kullanılması , Cem Yılmaz'ın gösterisinden bir bölüm içeren videonun yanında biletix veya AROG reklamının bulunması gibi basıt bir mantık izlenmiş. Şimdiye kadar uygulanan genel kullanıcı kitlesine yönelik reklamlar vazgeçilecek olması ve videoya özel reklamların kullanılması Youtube'unda gelirlerinde büyük bir artış sağlamış durumda. Reklamların içerdikleri konulara göre ''tag'' lanıp ayrılması şu an için en büyük zorluk. Buna benzer bir uygulama http://www.rivver.com/ sitesi tarafından uygulanmakta. Videolara eklenen reklamların gelirinin yarısı ekleyen kişiye verilmekte. Hata bunların e-mail yoluyla paylasılmayla kazanılan gelirden fazladan pay alabiliyorsunuz. Ücretsiz üye olunan sitede yüklediğiniz videolarla ilgili istatistikleri ve reklam gelirlerinizi sitede ki hesabınızdan kolayca takip edebiliyorsunuz.
Buradanda anlaşılacagı gibi reklamcılık artık ulaşılamayan kesime ulasmanın yolları konusunda sınırları zorlamakta. Fikirin cok basıt olması kımseyi yanıltmasın, gercekten hedeflediğimiz kitleye ulasma konusunda bence gercekten dahice bir adım. Televizyona yada gazatelere ilanlar verip tüketicilere ulaşıp ulaşmadıgını konusunda endişelenmektense direk olarak tüketicinin ilgi alanlarının içine girilmesi ile kesin bir '' reklam '' yapılıyor.
Tabi bizim bunları ne kadar izleyebileceğimizde önemli bi unsur. Mahkemelerin kararıyla sürekli erişimi engellenen Youtube gibi siteler ülkemizde geliceğide merak konusu. Mahkemelerin haklı yada haksız oldukları konusunda bir eleştiride bulunmayacağım zira özgürlükler kısıtlanıyor diye ülke insanım ayakta. Fakat bir bakıs acısı olarak şunuda eklemek isterim: ülke değerlerine bu kadar saldırı varsa ve uyarılar işe yaramıyorsa bu tarz sitelere erişimin engellenmesi (heleki Türkiye gibi internetti sömüren bi ülke için) cok büyük maddi kayıplara yol açar. Ülkemizdeki kullanıcıların en az %30u günde bir kez bu siteleri kullanmaktadır. Burdan cıkarılacak ders ise Youtube'a girilmeyen 1 gün milyon dolar kayıp sağlamaktadır.
İşin başka bir boyutuysa Türktelekom'un bu kapamalardan dolayı bayram ilan edilmesi. Belli pilot bölgeler VDSL uygulaması başlatılmısken 30Mbit hızlardan bahsedilirken yurtdışı cıkıslarının artırılmaması yüzünden yakında Google'ı bile acamayacak hale gelirsek şaşırmayın. Gün içerisinde bile bağlantı hızları vadedilene yaklaşamıyor , hergun kullanıcı sayısı hızla artıyorken yurtdısı cıkısını sabit tutmak sadece internetin türkiyede ölmesini sağlar. Sanırım VDSL in gelmesinin sebebi olarak Doğan grubunun İP TV ye geçiş isteği olarak yorumlanmakta. Tv yayın yurtiçinde yapılacağından yurtdışı çıkışını da artırmaya gerek yok. Böylece daha cok paraya toplayıp yurtdışı cıkıslarınıda artırmıycaklar.

Not : Bilmeyenler için İPTV (Internet Protocol Television) Televizyon/ve veya görüntü sinyallerinin genişbant (kablo internet/DSL) kullanıcısı aboneler veya izleyicilere internet protokolü üzerinden dağıtıldığı sistemlere denmektedir. Bu sistem genel olarak geniş bant işletmecisi tarafından sağlanan internet bağlantısına paralel olarak aynı altyapı üzerinde tahsis edilen bir bant genişliğiyle sağlanır. IPTV kendi başına bir protokol değildir. Halen tüm dünyada 100 milyondan fazla evde genişbant internet bağlantısının kurulu olduğu bilindiğinden IPTV’nin önümüzdeki yıllarda çok büyük bir hızla gelişme göstermesi beklenmektedir.

2 yorum:

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

İnternet firmaları doğru tüketiciye ulaşma konusunda çok hızlı bir yol katetti hakikaten. İnternetin ilk yıllarında "kime denk gelirse" mantığıyla yapılan reklamlar, özellikle kişilerin yaptıkları aramaları izlemek suretiyle doğru müşteriye doğru zamanda doğru reklama dönüştü. Bunun öncüsü herhalde Google. Adwords sisteminde kullandığı yöntem tamamı ile bu bahsettiğin şey ve gerçekten çok başarılı oldular. Youtube yapmasa şaşardım.

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Bu arada ben resimdeki "YouTurk"u görmemiştim, çok güldüm :) Önce akıllı ol.