9 Mart 2008 Pazar

DÜNYANIN İLK VE TEK DÜĞÜN KANALI


Geçenlerde uydu kanallarını şöyle bir incelerken daha önce gözüme takılan,ve bir türlü bakmaya fırsat bulamadığım ya da belkide üşendiğim için:), yayınlanan DÜĞÜN TV kanalına biraz göz attım.İlk önce baktığımda saçma geldi,bildiğimiz düğün çekimlerini almışlar yayına koymuşlar.İçimden dedim ki 'yav kardeşim sırf düğün izlemek için oturup bunu izleyen insan varmıdır diye'.Sonra internet üzerinden kısa bir araştırma yaparak esasında olayın gerçek yüzünü öğrendim.Esasında çok yaratıcı bir yatırımdı medya üzerinden.Birçok insanın yorumlarına baktım 'yav böyle birşeyde zaten Türklerden başkasının aklına gelmezdi' diye ilginç yorumlar vardı.Hakkatende öyle ama böyle birşey ancak Türklerin aklına gelirdi.Ama nasıl yorumlanırsa yorumlansın Mehmet Çoban'ın sahip olduğu DÜĞÜN TV sıradışı bir televizyon kanalı.Almanya'da yayın yapan kanal'ın temel hedefi,AB sınırları içinde yaşayan gurbetçi Türklerin düğün,nişan ya da özel toplantılarını dost ve akrabalarıyla paylaşmalarına aracılık etmekti.İnsanları biraz eğlendirmek ve elbette para kazanmak:)Mehmet Çoban kurduğu DÜĞÜN TV kanalıyla uydu üzerinden tv yayıncılığı yapan ve kıran kırana rekabetin olduğu yayıncılık sektöründe en yaratıcı patronlardan biri olduğu kesin.

Şimdi bu kadar emin nasıl konuşabiliyorsun diyebilirsiniz fakat araştırma firması Datamonitor'un verilerine göre 2006'da yüzde 26 büyüyerek 343 milyon dolar ciroya ulaştı.Uydu üzerinden yapılan televizyon yayını pazarı 2001 yılında yakaladığı 21.8 milyar dolardan 2006 yılında 49 milyar dolara yükseldi ve sonuçta yüzde 122'lik bir büyüme elde edildi.Mehmet Çoban bu fark yaratan projesiyle,yüksek rakamların bulunduğu bu sektörde,daha önce hiç girilmemiş bu alana yönlenmesiyle kendisine sadakatle bağlanan bir izleyici kitlesi oluşturabilmeyi başarmış.Onun için Çoban bu alanda yırtıcı bir rekabetten hayli uzak.Avrupa'da en fazla göçmen sayısına sahip olan Türkler olduğu içinde Çoban bu yönden hayli rahatlıyor.Hesaplara göre Çoban her yıl yaklaşık 900.000 euro para kazanıyor ve cirosuna 600.000 euroyu aşan reklam gelirleri de eklendiğinde sonuç 1,5 milyar euro'yu buluyor.İşleyiş bakımından incelediğinizde adamlar hakkaten tıkır tıkır işleyen bir sistem kurmuş.Size şöyle anlatayım;düğün ya da çeşitli etkinliklerinin yayınlanmasını isteyen Türkler bunu bir CD ye kaydetip kanalın Münih'teki merkezine götürüyorlar.Süresi iki saati geçmeyen görüntülerin yayınlanması için 350 euro ödeniyor ve yayın tarihi öğrenildikten sonra Türkiyedeki akrabalara haber veriliyor ve ekran karşısına geçiliyor.Günde 3 tane düğünden yola çıkarsanız kanal günlük 1000 euro kazanıyor,yalnızca görüntülerden!

Kanal yalnızca görüntülerden para kazanmıyor,bazen gurbetçiler düğünün canlı yayınlanmasını istiyorlar ve bu da onlar için yayın başı 5000 euro ya patlıyor:)Kanalda haftada iki adet müzik programı yayınlanıyor ve bir müzik programının yayın ücreti ise 500 euro.Bu döngünün kusursuz şekilde döndüğünü hesaplarsak Mehmet Çoban yıllık yaklaşık 1 milyon euroluk ciro yapıyor.Valla böyle bir sektörde kılını kıpırdatmadan para kazanmak ne güzel bir iştir,direk eline sürmeden aldığı görüntüleri yayına veriyor ve para kazanıyor,canlı yayınlara harcanan bir takım masraflar hariç.DÜĞÜN TV üzerinden yapılan bazı reklamlarda var,bunlar Türk kuyumcular ya da düğün malzemesi satanlar.

Mehmet Çoban'a sormuşlar 'böyle bir fikir nereden aklınıza geldi?'diye.Bir gün izlediği bir Alman kanalında seyrettiği bir tartışma programında ''Türklerin sosyal buluşma,kendilerini ifade ettikleri yerler camiler ve kahvelerdir.'' diye bir yorum duymuş ve bu yoruma isyan ederek ''O an Türklerin sosyalleşme alanının düğünler olduğunu farkettim''diyor Çoban ve böyle bir projeye adım atıyor.Camilerin ve kahvelerin yalnızca erkeklerin sosyalleşme ortamı olduğu,kadınlı-erkekli sosyalleşme ortamının en yaygın olduğu yerlerin düğünlerin olduğunu farketmiş.

Şu anda DÜĞÜN TV'de işler yolunda,24 saat yayın yapan DÜĞÜN TV bünyesine şu sıralar ''İthal Gelin'' adlı bir sit-com dizisi katma yolunda.Benim yorumuma göre gerçekten yaratıcı bir girişim,daha önce denenmemiş olması büyük bir avantaj,bu tür yaratıcı girişimlerin sektörlerde farklı yolların açılmasını sağlamasıda çok iyi bir durum.Bakalım daha ne yaratıcı fikirlerle karşılaşacağız...

2 yorum:

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Şahaneymiş hakikaten. Yaratıcı olmak lazım işte böyle.

Cenaze TV kursak tutar mı sence?

Özgür Pezük dedi ki...

Valla hocam pazarlama deyince yaratıcı fikirlerin buluştuğu tek ortam deyimi aklıma geliyor:)
Biz Cenaze TV kursak millet bunalıma girer kafasına sıkar:D tehlikeli iş.